Jak zacząć zarabiać na YouTube, od zera (Hajs z YT #1)

Czy chciał byś zacząć zarabiać na YouTube lub rozpocząć swoją karierę, ale nie masz pojęcia jak zacząć? Dobrze trafiłeś! Możesz razem ze mną, krok po kroku zbudować swój kanał.

Po tym motywacyjnym wstępie przejdźmy do konkretów. Nie posiadam żadnego kanału na YT który osiągnął by sukces (czytaj więcej niż 1000 subów) oraz nie znam nikogo kto by mógł mi pomóc w wybiciu kanału. Więc będę musiał dojść do wszystkiego samemu. Moim celem będzie uzyskanie stałego przychodu z kanału, który utworze wraz z publikacją tego postu.

Przygotuj się mentalnie i duchowo, zaparz sobie herbatę lub weź puszkę ulubionego napoju, dokończ swoją sesje medytacyjną i zaczynamy.

tymczasowe logo
Tymczasowe logo nowego kanału.

Wiele pracy

A właściwie nawet mnóstwo pracy, w ilościach czasem deprymujących. Jest to punkt tak jakby poza kolejnością, występujący właściwie zawszę. Musisz się przygotować na godziny spędzone na nagrywaniu, montowaniu, przygotowaniach i pisaniu scenariusza. Nie ma ścieżki na skróty, bo nawet jeżeli zostaniesz przez kogoś wypromowany by utrzymać się na powierzchni, będziesz musiał musisz włożyć w kanał określoną ilość wysiłku.

Tematyka kanału

Jak myślisz czemu youtuberzy mają po kilka kanałów, osobno do gamingu, osobno do merytoryki albo gotowania. Jest to spowodowane tym, że ludzie nie lubią kanałów serwujący zbyt zróżnicowane treści. Jeżeli wchodzisz na kanał “Kocham gotować” oczekujesz kolejnego fajnego przepisu lub recenzji jedzenia, jeżeli wchodzisz na “AdBustera” oczekujesz jakiegoś dziwnego testu lub eksperymentu.

Dlatego i ty powinieneś uderzyć w konkretną niszę, nieważne czy będzie ona dla milionów odbiorców czy kilku tysięcy, ważne by się jej trzymać. I od początku zdefiniować sobie docelową grupę odbiorców.

Wbrew pozorom nie musisz szukać czegoś oryginalnego i niespotkanego. Najlepszą tematyką będzie coś na czym się znasz. Wiadomo, że 150 kanał o grach będzie się rozwijał wolniej niż coś unikatowego. Ale gdy będzie on dobrze prowadzony oraz gdy wypełnisz go ciekawymi treści i tak będzie miał szanse na rozwój.

Statystyki początkowe kanału
Statystyki mojego kanału, 6 subskrypcji zyskane od znajomych na dobry początek.

Myśl jak widz

Może bzdurny frazes, aczkolwiek według mnie jest to jeden z trudniejszych do wykonania punktów. Lecz jeżeli uda Ci się ta sztuka, wyniki będą pozytywnie zaskakujące. Poniżej podzielę się z tobą techniką, której sam używam by moje produkcje były coraz lepsze.

Przed publikacją swojego filmu postaraj się zamienić miejscami ze swoim widzem, robisz to codziennie wiele razy na TikToku, YT czy Instagramie, więc wykorzystaj swoje ogromne doświadczenie. Usiądź z czystym umysłem, obejrzyj całą swoją produkcje i odpowiedz na cztery poniższe pytania (Możesz ich dodać więcej z czasem).

– Polecił być ten film swojemu znajomemu i dlaczego byś to zrobił?
– Zasubskrybował byś kanał przez pryzmat tej produkcji?
– Było w filmie coś niezrozumiałe, ponieważ nie oglądałeś innych filmów tego autora?
– To co oglądasz jest wystarczająco absorbujące lub dostarcza wartościowych informacji?

Jeżeli twoje szczere odpowiedzi na wszystkie cztery punkty są pozytywne, możesz być z siebie dumny. Film ma potencjał na sukces! Jeśli odpowiedziałeś na mniej pytań, zastanów się jakie elementy produkcji musisz ulepszyć by film był lepszy. Nie musisz koniecznie wprowadzać poprawek już do stworzonego filmu, ważne byś zdobywał doświadczenie i wykorzystywał je w następnych materiałach.

Nie będę się teraz rozpisywał nad trikami montażowymi, skąd pobrać darmową muzykę albo nad poprawną strukturą filmy, przyjdzie na to czas w następnych materiałach. Bo według mnie najważniejsza sprawa ze wszystkich to…

Systematyczność – król wszystkiego

I to według mnie najważniejsza element sukcesu, ponieważ nawet najlepsze treści wydawane sporadycznie nie zbudują Ci popularności i wiernego grona widzów. Częstotliwość dodawania ma wpływa na kanał na kilku płaszczyznach.

  • Systematycznie dodawanych materiałów jest więcej, więc i łatwiej przychodzi zdobywanie im popularności. Każdy film to więcej okazji by potencjalny widz zauważył twój kanał.
  • Algorytmy YouTube lubią płodnych twórców, a szczególnie takich którzy nie mają długich przerw w publikacjach. Ich filmy są przez to lepiej promowane.
  • Regularne publikacje wymuszają na nas ciągła naukę tworzenia filmów jak i optymalizacji pracy. Pracujemy z czasem mniej robiąc więcej z lepszym efektem.
  • Podtrzymujemy zainteresowanie naszym kanałem jak i budujemy grono wiernych widzów, dostarczając im stałych porcji rozrywki.

To co opisałem wyżej to systematyczność publikacji, nieważne czy będziesz publikował co 2 dni, w każdy poniedziałek i czwartek, co tydzień czy nawet co 2 tygodnie. Ważne by utrzymywać wyrównane tempo albo nawet w miarę możliwości utworzyć serie publikowane w równych odstępach czasu. Tak, by widzowie czekali z ekscytacją na sobotę kiedy umieścisz nowy film na kanale (np: Codzienne vlogi, cotygodniowe przeglądy, czy co miesięczne testy produktów to fajne wzorce).

Jak widzisz lubię przykłady więc jako antyprzykład podam Ravgora i JJayJocker. Kiedyś byli to niesamowicie popularni twórcy posiadający wiele set tysięczną widownie, lecz po stanowczo za długiej przerwie już nigdy nie odbudowali swoich zasięgów. Nie popełniaj ich błędu.

próg monetyzacjikanału
Mój główny cel, próg magnetyzacji kanału.

Rozpoczęcie pracy

Teraz nie pozostaje Ci nic innego jak stworzyć kanał, albo zacząć pracę nad już istniejącym, który nie ma satysfakcjonujących wyników.

Jednak zanim dojdziesz do zarabiania wielkich kwot i bycia influencerem. Niech twoim pierwszym celem będzie stworzenie i opublikowanie 5 filmów (albo i więcej), ja zrobię to samo. I po tym czasie spotkajmy się znowu.

Napiszcie w komentarzach jak spodobała wam się moja pierwsza produkcja z tej serii. A tymczasem pozdrawiam i powodzenia!

Rafał Leszek